זכויות החולה- על הזכויות שלנו בתחום הבריאות
|
|
התקבלו 1 דירוגים בציון ממוצע: 5.0 מתוך 5 |
זכויות החולה - על הזכויות שלנו בתחום הבריאות
ד"ר זאב גרוס / מנהל "מדי-גל המרכז לבריאות המשפחה"
כתבה זו נכתבה בהשראת פגישה ייעוצית עם זוג אחיות בשנות הששים המוקדמות לחייהן. אקדים ואומר כי כל השמות המופיעים בכתבות אלו הינם בדויים כמובן. יתרה מזו, כל הפרטים העלולים לחשוף את זהות המטופלים הוסוו. בנוסף, המטופלים אשר ה"מקרה" שלהם מופיע בכתבות אלו נשאלים להסכמתם העקרונית לפרסום ובאם הם מביעים התנגדות כלשהי – "המקרה" שלהם אינו מפורסם. במקרה הנדון, חמוטל (כאמור לעיל - שם בדוי), הביעה את הסכמתה ורצונה בפרסום ה"מקרה" שלה, כדי לסייע בידי מטופלים אחרים אשר אינם מודעים לזכויותיהם, כפי שיפורט להלן.
חמוטל סובלת מהתפרצויות בכי שהלכו וגברו בשנה האחרונה. חולשה הולכת ומתגברת והרגשת "זרמים" בידיים בחצי השנה האחרונה. חמוטל שעבדה במשך שנים רבות במוסד מוכר ומכובד מצאה עצמה מובטלת מזה מספר שנים, רווקה, גרה בדירה אחת עם אחותה ואביה הקשיש.
לאחרונה חשה בפרצי אלימות, בלבול וקשיי ריכוז. רופאת המשפחה של חמוטל עמדה אובדת עצות לנוכח התופעות הנ"ל והפנתה אותה לפסיכיאטרית של הקופה, אצלה ביקרה מספר פעמים במשך השנתיים האחרונות. מלפני כשבועיים החלה ליטול תרופה אנטי-פסיכוטית. "הפסיכיאטרית טענה שאני לא שפויה" היה הסברה של חמוטל באשר לנטילת התרופה. לא היה ברור לה ואף לא לאחותה שליוותה אותה מדוע הוגדרה ככזו.
בפגישה עמה לא נמצא כל רמז לאי-שפיות וכך גם לא בסקירה יסודית של עברה. כתוצאה לתווית זו, הופנתה חמוטל לפסיכיאטרית על כל סימפטום חדש שאיתו הגיעה לרופאת המשפחה. כך, למשל, פורשו ה"זרמים בידיים" כעניין פסיכיאטרי, בעוד שהפסיכיאטרית הפנתה אותה לבירור חזרה לרופאת המשפחה. חמוטל חשה שנפלה בין הכסאות.
בצר לה פנתה אלי לייעוץ. לבקשתה, הבהרתי שאינני יכול להפסיק את התרופה לה היא מייחסת תופעות לוואי שונות אשר בעטיין גם איננה נוטלת אותה בצורה סדירה. יחד עם זאת, ביקשתי את רשותה להתייעץ עם רופאיה. חמוטל סרבה. היא פחדה שהייחסים שלה עם רופאיה, אשר גם כך היו מתוחים, יתערערו עוד יותר.
חמוטל עברה CT מח לפני כשנה. לדבריה, לא התגלו בו ממצאים חריגים. כיום, רופאיה סירבו לבצע CT חוזר ובוודאי שלא MRI. נראה היה לי, לאור הממצאים לעיל וממצאים נוספים שהתגלו בבדיקה כי יש לבצע בדיקות אלו. ביקשתי לשוחח בהקשר לכך עם רופאת המשפחה שלה. היא סרבה גם לכך מהטעמים שצויינו לעיל.
לתפישתה, הרופאים יראו בעין עוינת מאד התערבות של יועץ חיצוני. היא חשה מאוימת מהמערכת הרפואית שלא לומר מפוחדת. מפאת חששותיה אלו לא ביקשה חמוטל כל מכתב מרופאיה, כך שהמידע לגבי השיקולים הרפואיים שהנחו את רופאיה היה מעורפל. חמוטל איננה מצליחה, אפוא, למצות את זכויותיה הרפואיות מהמערכת בה היא מבוטחת.
ברצוני להבהיר כי אין הדברים האמורים לעיל באים מתוך עמדת ביקורת על מי מרופאיה. פני הדברים בפעל, בהיבט מקצועי, שונים לעתים קרובות מכפי שהמטופלים מתארים אותם. הנקודה המציקה בסיפור זה היא התחושה של חמוטל. חמוטל חשה אובדת עצות במערכת הרומסת את זכויותיה. במקרה זה מי שאמור לעמוד לימינה ולסייע לה במצוקתה זו הינו רופא המשפחה. חמוטל חשה מוזנחת, מבלי יכולת למצוא אוזן קשבת, ולמעשה "נופלת בין הכסאות" – בין הפסיכיאטרית לבין רופאת המשפחה.
הבעיה האמיתית היא שחמוטל איננה היחידה! רבים חשים כיום ששיקולים זרים מכתימים את היחסים הכנים והבלתי-אמצעים שבין רופא למטופלו. רבותי הקוראים – הדבר אינו חייב להיות כך! עימדו על זכויותיכם בתחום הבריאות, זכויות המעוגנות בחקיקה ראשית. דעו את זכויותיכם למען תשרדו במערכת מורכבת זו ותפיקו ממנה את המירב.
"מטופל זכאי להשיג מיוזמתו דעה נוספת לעניין הטיפול בו; המטפל והמוסד הרפואי יסייעו למטופל בכל הדרוש למימוש זכות זו."
מן הראוי לציין שסעיף זה מופיע גם בכללי האתיקה של הרופאים. סעיף 5 לכללים אלו קובע:
"החולה רשאי לבקש התייעצות עם רופא נוסף. הרופא המטפל לא יסרב וישתף פעולה עם היועץ."
לצערי, חלק מהרופאים כיום אינו מודע לחובתו זו. המקרה שבפתיח כתבה זו מדגים זאת היטב. הרושם המתקבל לעתים קרובות אצל המטופל הינו שהרופא, לא רק שאינו משתף פעולה עם המטופל בהתייעצותו עם גורם שלישי, אלא אף אינו רואה פעולה זו בעין יפה וינסה לטרפד כל נסיון כזה מצד המטופל. מסר זה לעתים עובר בצורה בלתי-מילולית ולעתים אף נאמר במפורש.
"מטופל זכאי לקבל מהמטפל או מהמוסד הרפואי מידע רפואי מהרשומה הרפואית, לרבות העתקה, המתייחסת אליו."
לא אחת חוזרים אלי מטופלים שנשלחו לייעוץ אצל רופא מקצועי זה או אחר ללא כל מכתב. "לא ידענו שהוא צריך למסור מכתב" מתקבלת בדרך כלל התשובה מצידו של המטופל. מיותר לציין שבמכתבי לרופאים אלו הנני טורח לבקש מכתב המסכם את ההתייעצות. לעתים קרובות המטופל חושש לבקש מהרופא המקצועי מכתב תשובה לרופא המטפל. הנפגע העיקרי מחוסר התכתבות זו הינו כמובן המטופל עצמו. רופא משפחה יעיל הינו זה המרכז מידע ממכלול המומחים המטפל במטופל מסוים. בהיעדר מידע זה לא יהיה מי שיוכל לראות את המטופל בצורה כוללת. כדאי לזכור – הינך זכאי לקבל מידע רפואי זה לא רק כחלק מנוהל מסודר, אלא כיום גם על פי חוק!
לבסוף, מן הראוי לציין שהחוק מקנה למטופל זכות עיון בלבד ולא בעלות. החוק קובע שהבעלות הפיזית על הרשומה הרפואית אינה של המטופל אלא של הרופא, מנהל ביה"ח או קופ"ח לפי ההסדרים הקיימים. החובה של גורמים אלו היא לספק את המידע לבקשת המטופל. במקרים המתאימים הספקת המידע עשויה להיות כרוכה בתשלום. אך, כאמור לעיל, עשו זאת! צאו מכל ייעוץ עם מכתב מסכם לרופא המטפל שלכם! הרגל זה שווה יותר מזהב – הוא שווה בריאות!
הכותב הינו מנהל המרכז הרפואי "מדי-גל" המשלב טיפולים טבעיים ומשלימים, טיפולים רפואיים אסטטיים, טיפולים נפשיים – ליחידים, זוגות ומשפחות; טיפולים משפחתיים וגישור; משמש כרופא עצמאי של קופות חולים מכבי ומאוחדת; מטפל משפחתי מוסמך ועו"ד בהתמחות בדיני-אישות וגישור, נזיקין ורשלנות רפואית.
לשאלות, תגובות או הערות לחץ/י כאן