קצין תגמולים - בקשה לעיון נוסף
דרגו את המאמר |
|
התקבלו 2 דירוגים בציון ממוצע: 5.0 מתוך 5 |
סעיף 35 לחוק הנכים (תגמולים ושיקום )תשי"ט 1959 קובע כי גם אם ניתנה החלטה סופית בבקשה מסוימת, קצין התגמולים הינו בר סמכות לתת החלטה חדשה בעניין, וזאת במידה והוכח כי ההחלטה הושגה על ידי מעשה או מחדל אשר היוו עבירה פלילית. כמו כן, קצין התגמולים רשאי לתת החלטה חדשה וזאת כאשר נתגלה כי ההחלטה הקודמת יסודה בטעות (על סמך ראיות חדשות שלא היו, בעת מתן ההחלטה הקודמת, בפני נותן ההחלטה).
במספר פסקי דין אשר עסקו בסוגיה זו, בית המשפט העליון קבע כי עובדות אשר ארעו וקרו לאחר קבלת ההחלטה הקודמת, אינן בגדר ראיות חדשות המצדיקות קבלת החלטה מתקנת. הלכה פסוקה היא כי הראיה החדשה צריכה להתייחס אפוא לעובדות אשר קרו בטרם קבלת ההחלטה הקודמת, אך התגלו במועד מאוחר יותר.
יודגש כי גם אם הנכה מציג חוות דעת רפואית לשם ביסוס בקשתו לפי סעיף 35 הנ"ל, ייתכן וקצין התגמולים לא ייקבל החלטה חדשה בעניינו וזאת משום שייקבע כי חוות הדעת איננה מגלה ראיות חדשות שאירעו לפני מתן ההחלטה הקודמת.
סעיף 35 מהווה למעשה מעין "סטייה ממעשה בית דין" וזאת כאשר הוא מאפשר הצגה של ראיות חדשות בפני משרד הביטחון וקצין התגמולים, תוך בקשה למתן החלטה חדשה (המבוססת על עילה זהה). דהיינו, גם אם תביעתו של חייל או שוטר (או איש שירות הביטחון) נדחתה בהחלטה של קצין התגמולים, עדיין פתוחה בפני הנפגע האפשרות לבקש לפתוח את התיק בהתאם להצגת ראיות חדשות או הוכחת טעות שנפלה בהחלטת קצין התגמולים.
פרשנות מרחיבה
בתי המשפט נוטים להעניק פרשנות רחבה להוראות סעיף 35 לחוק הנכים, וזאת מכוח התפיסה שמדובר בחוק סוציאלי בעל "מטרות חברתיות". לא אחת, עולה השאלה "עד כמה הקל המחוקק עם המבקשים את תיקון החלטת קצין התגמולים לפי סעיף 35 לחוק הנכים?" (וזאת משום שיש להימנע ממתן חופש בלתי מוגבל).
פעמים רבות, המחלוקות בין המבקש לבין קצין התגמולים עוסקת בעיקר במונח "ראיה חדשה". כפי שצוין לעיל, יש להפריד בעניין זה בין ראיות חדשות מבחינת צורנית-פורמאלית, לבין ראיות חדשות מבחינה תוכנית-מהותית. דהיינו, ראיה חדשה הינה ראיה אשר ניתן למצוא בה חידוש בהיבט המהותי והתוכני, ולא רק בהיבט התורני. לאמור, מדובר בראיה אשר מביאה בפני קצין התגמולים תשתית רפואית או עובדתית אשר לא הייתה לפניו עובר למתן קבלת ההחלטה הקודמת.