אי מסירת פוליסת ביטוח
תוצאות אי מסירת פוליסה למבוטח
אין כמעט אחד מאיתנו שאינו מבוטח בפוליסה כזו או אחרת. אם זה פוליסת ביטוח חיים, אובדן כושר עבודה, ביטוח רכב, דירה, עסק או כל ביטוח אחר. כידוע, לכל ביטוח כזה מנפיקה חברת הביטוח פוליסה.
הקשר בין חברת הביטוח ללקוח נעשה דרך סוכן הביטוח. אני מציין עובדות אלו בעיקר על מנת להדגיש, כי על סוכן הביטוח לדאוג שהמבוטח יקבל פוליסת ביטוח, זמן סביר לאחר הנפקתה. אי העברת הפוליסה למבוטח יגרור מניעה מחברת הביטוח להסתמך על חריגים וסייגים הקיימים בפוליסה.
סנקציה זו כלפי חברת הביטוח היא חריפה וקיצונית ויש בה כדי להכריע תביעת מבוטח במקרה ארוע לטובתו, באופן מוחלט. חשוב להדגיש כי חובתה של חברת הביטוח ושל הסוכן למסור הפוליסה למבוטח, נובעת מסעיף 2(א) לחוק חוזה הביטוח, התשמ"א-1981 ואין הדבר יציר הפסיקה בלבד.
בפס"ד שניתן לאחרונה בבית משפט השלום בעניין "נובה פוינט דיזיין בע"מ נגד הדבר חברה לביטוח בע"מ" ת.א. 171037/00, חוייבה חברת הביטוח לשלם לנובה פוינט בע"מ את מלוא תביעתה לנזק בגין תקלה חשמלית שגרמה נזק גדול לתנור ותכולתו, וזאת עקב אי מסירת הפוליסה למבוטחת, וזאת לאחר שהסוכן סיפר למבוטחת כי הינה מבוטחת בכל נזק שייגרם לרבות הנזק הנטען.
יתכן ואם היה הסוכן מוסר את הפוליסה למבוטחת דין תביעתה היה שונה. המסקנה מכך היא, שמבוטח התובע חברת ביטוח בעקבות מקרה ביטוח, יפשפש קודם האם בכלל קיבל את הפוליסה. אם לא קיבל, עשוי הוא לצאת וידו על העליונה.
במחוזותינו אנו עדים לפעמים למצבים שסוכן הביטוח מעוניין "בשקט תעשייתי" מצד המבוטח, ולא טורח להעביר את הפוליסה למבוטח. במקרים כאלה יתכן ונקנה "שקט תעשייתי" לסוכן, אך הסיכון לסוכן ולחברת הביטוח עלול להתבטא במחיר גבוה.
ד ו ד ס ע ר, ע ו "ד
לשאלות, תגובות או הערות לחץ/י כאן