חלפים - מקוריים, משומשים או תחליפיים
מאת: דניאל גורביץ, שמאי רכב
בפרק זה אגע בנקודה משמעותית וכואבת. המבטחות והשמאים מטעמם כופים על המוסכים והמבוטחים שימוש בחלפים כאלה ואחרים מטעמים של אינטרס כלכלי מובהק ובפרק זה אשתדל לפזר את הערפל הקיים בדבר זכויות הצרכן (בעל הרכב) ובדבר סוגי החלפים הקיימים בשוק למען יבין הקורא על מה בעצם מדובר.
חלפי רכב מתחלקים בעצם לארבעה סוגים:
1. חלפים "מקוריים"
אלו חלפים שמיוצרים על ידי יצרן הרכב או על ידי קבלן משנה כלשהו שלו, איכותם מבוקרת על ידי יצרן הרכב ואנו מקבלים אותם בד"כ דרך היבואן הרשמי של הרכב. חלפים אלו בד"כ הנם היקרים ביותר בשוק ויש לצפות שאיכותם דומה לאיכות הכללית של הרכב להם הם מיועדים. אגב, כשיצרן רכב לא מצליח לקבל איכות מתאימה אצל קבלן משנה שלו (עיין ערך "מרצדס" אצל היצרן "בוש"), או שהיצרן מחליף קבלן משנה או שבונה מערך ייצור אצלו למען שמירה על איכות הסופית של המוצר.
2. חלפים "תחליפיים תואמים" Original Equipment Manufacturer
אלו חלפים דומים לחלפים המקוריים שמיצרים על ידי קבלני המשנה ומופצים בשוק באריזה של אותו קבלן משנה. לדוגמא, פנסים שמיוצרים על ידי "בוש" עבור "מרצדס", נמכרים בשוק גם באריזות של "מרצדס" וגם באריזות של "בוש".
בד"כ, איכותם של החלפים דומה, אלא שבכל זאת עלול להווצר מצב בו בקרת האיכות של יצרן הרכב פסלה מוצרים בשל פגם מינורי ואותם מוצרים נמכרים בשוק החופשי באריזת קבלן המשנה מאחר והפגמים אינם מהותיים ועומדים בבקרת האיכות של קבלן המשנה אשר עשוייה להיות ברמה נמוכה יותר מבקרת האיכות של יצרן הרכב. לדוגמא, נתקלתי במהלך שרותי הצבאי בחלפים שיוצרו על ידי יצרנים מקומיים עבור צה"ל, נפסלו על ידי יחידת הבחינה של חיל החימוש, ומצאו דרכם לשוק החופשי המקומי כאשר בפועל לא היו תקלות כלשהן בתפקודם.
עלותם, נמוכה בכמה עשרות אחוזים מעלויות החלפים המקוריים.
3.חלפים משומשים "מקוריים"
אלו חלפים שמקורם בכלי רכב שניזוקו בתאונת דרכים ויועדו לפירוק לחלפים בלבד. איכותם זהה לאיכות חלפים מקוריים אלא שהנם משומשים ולא משנת הייצור העדכנית.
עלות החלפים המשומשים תלוייה בביקוש ובהיצע ובד"כ מגיעה לשיעור של כ- 50% ממחיר מקורי חדש.
4. חלפים "תחליפיים"
אלו חלפים המיוצרים על ידי יצרנים שונים, שאינם מאושרים על ידי יצרן הרכב ובד"כ איכותם ירודה לעומת איכות המקוריים וזאת מאחר ואין ברשות אותם יצרנים את הטכנולוגיות ואת הנתונים הטכניים המצויים בידי יצרן הרכב או קבלני המשנה שלו.
קיימת גם בעייתיות נוספת הכרוכה בהפרות זכויות יוצרים אשר בד"כ נפתרת על ידי יצרני החלפים התחליפיים בשינוי פיסי קטן במימדי החלף ע"מ לטעון שזה למעשה אינו אותו החלף ואין המדובר ב"זיוף".
ברשותי דוחות מעבדות בלתי תלויות אשר ערכו השוואה בין חלפים מקוריים לתחליפיים ומתוצאות הבדיקות עולה שברוב המקרים אין החלפים התחליפיים עומדים ברמה של המקוריים הן מבחינת עמידות בפני פגעי הזמן, חוסן פיסי בהגנת נוסעי הרכב בפני נזקי תאונת דרכים ועמידה במפרטים שונים של יצרני הרכב. עלויות חלפים אלה בד"כ נמוכות משמעותית מעלויות חלפים מקוריים ואף לפעמים מעלויות חלפים משומשים מקוריים.
אני מקווה שהחכמתי את הקורא בהסברים הנ"ל ובשבוע הבא יעלה מאמר אודות זכויות המבוטח/בעל הרכב במקרה של תאונת דרכים.
דני גורביץ - שמאי רכוש ורכב
לשאלות, תגובות או הערות לחץ/י כאן