כיצד מתבצעת חקירה לאחר תאונת דרכים?
דרגו את המאמר |
|

תאונת דרכים מוגדרת על ידי המשטרה כאירוע שהתרחש עקב עבירת תעבורה ובשל הימצאות של רכב או הולך רגל בדרך, וכתוצאה מכך אדם נפגע או נגרם נזק לרכוש. כתב אישום בגין תאונת דרכים, יוגש אם תאונת הדרכים התרחשה עקב עבירת תעבורה, ולשם כך נערכת מיד לאחר התאונה חקירה מקיפה.
כדי להוכיח אשמה של נהג בגרימת תאונת דרכים, על המדינה המגישה את כתב האישום להוכיח כי הנהג עבר עבירת תעבורה שגרמה לתאונת דרכים. לשם כך עליה להציג ראיות מפלילות לבית המשפט, המוכיחות מעבר לספק סביר את האשמה של הנהג לגרימת התאונה.
חקירה משטרתית לאחר תאונת הדרכים היא תהליך שבו מבררים את הסיבה להתרחשות התאונה. החקירה מתבצעת על ידי חוקר מיוחד מטעם המשטרה ובוחן תנועה, אשר מגיעים במהירות האפשרית לזירת האירוע. בשלב ראשון נדרש הנהג המעורב בתאונת דרכים לדווח למשטרה ולחברת הביטוח על קרות התאונה ונסיבות האירוע. הנהג נדרש לתאר בפני החוקר את מיקום התאונה, את כיווני הנסיעה של כלי הרכב המעורבים באירוע, את כיוון החצייה של הולכי רגל, את מספר הנפגעים ונתונים נוספים בהתאם לנסיבות המקרה.
איסוף פרטים ועדויות
החוקר רושם את הפרטים ואוסף עדויות מאנשים שנפגעו בתאונה, מעדים לתאונה ומבני המשפחות והסביבה הקרובה של הנפגעים. תפקידו של החוקר להביא את חקירת התאונה לידי מיצוי, להבין את הנסיבות שהובילו לתאונה, ולנסות להבין מה היה הגורם לה.
הבוחן המשטרתי מבצע את עבודת איסוף הראיות בזירת התאונה, כגון: סימני בלימה על הכביש, סימני החלקה, חריצים שנגרמו מחלקי מתכת, תמרורים בצד הדרך, שדה ראייה, מפגעים בטיחותיים בכביש כמו כתמי שמן ונזקים שנגרמו לרכבים כמו סימני שפשוף, עיקום פח וסימני צבע.
דו"ח המפרט את נסיבות התאונה
הבוחן מכין סקיצה ולאחר מכן תרשים של התאונה ורושם דו"ח המפרט את כל נסיבות התאונה כולל סיכום וממצאים. במקרים מסוימים ניתן לשלוח את הממצאים לבחינת המז"פ - המעבדה לזיהוי פלילי, ששם הם נבחנים באמצעים מדעים וטכנולוגיים מתקדמים.
דו"ח בוחן התנועה, הנתונים מזירת האירוע, תיאור הנהג והעדויות השונות משמשים את המשטרה בעת שחזור התאונה והסקת המסקנות, לצורך המלצה להעמדה לדין של מי מהנהגים. שחזור התאונה מתבצע על ידי מומחה הנדסי המיומן בחקירת תאונות דרכים.
ביצוע שחזור התאונה
מומחה הנדסי מחשב את מהירות כלי הרכב, מיקום כלי הרכב בעת ההתנגשות, כיוון חציית הכביש ומהירות החצייה של הולך רגל, זמן התגובה של הנהג ושל מערכות הרכב. המומחה מבצע ניסוי שדה ראייה וניסויים לשם קביעת התנהגות כלי הרכב טרם ההתנגשות ובמידת הצורך עורך חישובים נוספים בהתאם לנסיבות.
בסיום עבודתו המומחה מצרף את כל הנתונים שנאספו בשלבים הקודמים כדי לקבוע באילו נסיבות התאונה התרחשה, ולהכריע האם יכול הנהג המעורב היה יכול למנוע אותה או שמא מדובר בתאונה בלתי נמנעת.
אם בתום החקירה נמצאות ראיות מספקות נגד הנהג המצביעות על אחריותו לגרימת התאונה, מחליטה יחידת החקירות המשטרתית האחראית על החקירה האם להמליץ על הגשת כתב אישום. במקרה שהוחלט להמליץ על הגשת כתב אישום, התיק מועבר ליחידת התביעות המשטרתית או לפרקליטות המחוז. לאחר העברת התיק, התובע עובר מחדש על כל הראיות ומכין את כתב האישום.