האם טעות הדפוס שעשה הבנק נחשבת ללשון הרע?
דרגו את המאמר |
|
התקבלו 1 דירוגים בציון ממוצע: 5.0 מתוך 5 |
לקוח בנק הגיש תביעה כספית נגד הבנק, בטענה כי בעקבות פרסום מספר תעודת הזהות שלו בטעות, על גבי פנקס שיקים של לקוחה אחרת, בעלת שם משפחה זהה לשלו, נפגע שמו הטוב.
התובע טען כי מאחר ואותה לקוחה מסרה שיקים רבים ללא כיסוי, פנו אליו הנושים בדרישה לפרוע את החובות של בעלת הפנקס, למרות שאין בין השניים קרבה משפחתית.
הלקוח דרש פיצויים בסך של 200,000 שקלים בגין עוולת לשון הרע, והגיש תביעה בפני בית משפט השלום בתל אביב - יפו. מנגד טענה הנהלת הבנק כי יש לדחות את התביעה, מאחר והטעות נעשתה בתום לב, ולא נגרם לתובע כל נזק.
על פי העובדות, הבנק הנפיק ללקוחה פנקסי שיקים, שעליהם נרשם בנוסף לפרטי הלקוחה, הכוללים את שמה, כתובתה ומספר תעודת הזהות שלה, גם מספר נוסף הזהה למספר תעודת זהות של התובע, אך שמו לא הופיע על גבי השיקים.
בין שני הלקוחות אין שום קשר משפחתי או כל קרבה אחרת
מלבד שמות המשפחה הזהים והעובדה כי שניהם לקוחות של הבנק, אין שום קרבה משפחתית או קשר כלשהו אחר בין בעלת החשבון לתובע. עם זאת לאחר שמסרה הלקוחה 11 שיקים ללא כיסוי, פנו אל התובע אוחזי השיקים, בדרישה לשלם את החוב, ואף נפתחו נגדו הליכים בלשכת ההוצאה לפועל כדי לגבות את חובותיה.
לטענת התובע, שמו הטוב נפגע, מאחר ואנשים רבים חושדים שהוא ניסה לרמות אותם והוא חשש כי שיקים נוספים, עם תעודת הזהות שלו יופצו בשוק, והוא יועמד במצבים מבישים נוספים. על כן דרש מהבנק לפרסם מכתב התנצלות בעיתונות המקומית, בנוסף לפיצויים בגין לשון הרע.
הבנק טען להגנתו, כי מספר תעודת הזהות של התובע הודפס בטעות על גבי הפנקס של הלקוחה. אולם שמו לא מצוין על גבי השיקים ואף לא רשום כי מדובר במספר תעודת זהות, אלא הוא מופיע לצד כתובתה של הלקוחה.
הבנק הכחיש שפרסם לשון הרע נגד התובע וטען כי מדובר בטעות
עוד נטען כי על פי דיני השטרות רק אדם שחתום על שיק מחויב לפרוע אותו, לכן תמוהה פניית האוחזים בשיקים אל התובע, ואין כל קשר סיבתי בין מחדל בנק לבין הנזק שנגרם לתובע. ובנסיבות אלה הכחיש הבנק שפרסם לשון הרע נגד התובע.
בית המשפט השתכנע כי מהשיק עצמו, לא ניתן ללמוד שהתובע הינו בעל החשבון, מאחר ומופיע המספר ללא שמו, וללא אזכור כי מדובר במספר תעודת זהות, ועצם הכיתוב של המספר אינו מזהה את התובע, ואף רשומה תעודת הזהות של בעלת החשבון בצמוד לשמה, לכן נקבע כי אין מדובר בפרסום על פי חוק לשון הרע.
התובע יפוצה בסך של 15,000 שקלים בגין הנזק שנגרם לו כתוצאה מרשלנות הבנק
עם זאת נקבע כי הבנק התרשל בכך שלא בדק את פנקסי השיקים טרם מסירתם לבעלת החשבון, ולא גילה את הטעות בהדפסה, ובגין הנזק שנגרם לתובע עקב רשלנות זו של הבנק, הוא זכאי לפיצויים בסך של 15,000 שקלים, בצרוף הוצאות שכר טרחה בסך 2,500 שקלים.
ת"א 8290-06-13